Valitse sivu

olet luultavasti alle viiden askeleen päässä onnistumisesta. Aloita lukemalla lisää alta.

Miten pääset alkuun kansainvälistymisessä, kun sinulla on tuote tai palvelu? Kuinka tulet näkyväksi miljoonien vaihtoehtojen maailmassa? Mistä löytyy ensimmäinen maksava asiakas?

Ulkomaille laajentaminen on todellinen mahdollisuus monelle yrittäjälle, mutta sitä rajoittaa yksi tärkeä seikka: siinä on vaikea päästä alkuun ja tietää, mistä aloittaa.

Ne, jotka toimintansa tuloksena sattumalta saavat asiakkaita ulkomailta eivät yleensä mietikään, pitäisikö kansainvälistä toimintaa tehdä tai mitä rajoitteita sille mahtaisi olla. Olitpa matkasi alussa tai jo pidemmällä, alta löydät avuksesi kokoamani  4 askelta, joilla pääset tavoitteeseesi.

1. Kuka oikeastaan on kohderyhmääsi ulkomailla?

 

Kun ajattelet myyntiä ulkomaille, onko mielessäsi ikäänkuin suuri tuntematon Suomen rajojen ulkopuolella, jonne markkinoidaan englanniksi? Joskus englanninkielellä markkinoinnista puhuttaessa tulee esiin väärinymmärrys, että kansainvälinen kohdeyleisö on niin suuri, että markkinoit käytännössä kaikille ja myyntiä syntyy massan volyymistä.

Todellisuudessa usein etenkin alussa kaikkein tehokkain markkinointi on sellaista, jossa tuotetta markkinoidaan tietylle kohderyhmälle tai jopa tietylle henkilölle tai yritykselle. Näin ovat aloittaneet monet miljoonia vuosittain tekevät yritykset ja takaan, että kohderyhmäsi tunnistamalla saat ensimmäisen asiakkaasi, kun pääset listan kolmanteen kohtaan.

2. Hinnoittelu ja brändäys: kun menestys kiinnostaa, mutta tuntuu mahdottomalta

 

Olen melko usein törmännyt aloitteleviin tai jo jonkin aikaa toimineisiin yrittäjiin, joiden palveluista kysellessäni he ovat kysyneet minulta seuraavat kysymykset:

1. Mitä haluaisit ostaa/saavuttaa/tehdä?

2. Minkälainen budjetti sinulla on?

3. Sitoudutko vähintään puoleksi vuodeksi, jotta voimme nähdä millaisia tuloksia voimme saada tällä budjetilla?

Muistuu mieleen, kuinka olen käynyt lääkärillä, joka kuunteli oireeni ja kysyi sitten ”No mitäs haluaisit, että tälle tehdään?”.

Asiakkaan kuuntelu on loistava juttu, mutta yrittäjänä sinä olet asiantuntija ja tiedät, mikä tuotteesi on ja mitä asiakas saa sen ostaessaan, vai mitä? Paketoi osaamisesi niin, että kohderyhmäsi saa siitä hurjan hyödyn irti. Aloita vaikkapa määrittelemällä ”Minimum desirable product”, yksinkertaisin tuote, jota voit helposti tarjota ja jonka kohdeyleisösi haluaa ostaa.

3. Markkinointia vai myymistä: sisällöntuotanto, näkyvyys ja ensimmäinen asiakkaasi

 

Olet hinnoitellut ja paketoinut kansainvälisen tuotteesi, päässyt alkuun brändäyksessä ja on aika alkaa töihin. Nettisivusi ovat valmiit ja odottelet innolla kävijöiden tulvaa…mutta vaikka sinulla on loistava tuote tai palvelu ja olet valmiina auttamaan muita, kukaan ei ota yhteyttä.

On aika alkaa markkinoida ja rakentaa asiakaspohjaa. Edullisimmin teet sen tuottamalla hyvää sisältöä blogiin ja esimerkiksi somekanaviin sekä kohdennetulla markkinoinnilla.

Kuinka hankit ensimmäisen maksavan asiakkaasi? Voit ilmoittautua odotuslistalle maksuttomalle 5 päivää kestävälle minikurssille, jonka aikana saat konkreettista apua tässä askeleessa, paina vain ”Haluan apua” -painiketta alta!

4. Näkyvyydestä tuloiksi tilille

 

Olet rakentanut Instagram-feedin, jonka kuvista ihmiset tykkäävät ja Youtube videoitasi katsellaan ahkerasti. Käytät aikaa ja vaivaa näkyvyyden kasvattamiseen, mutta et saa siitä senttiäkään rahaa. Menetät sitä kyllä erilaisten työkalujen kuukausimaksuihin ja kadotettuna työaikana. Miten näkyvyyden saisi käännettyä tuloiksi?

Ohjaa liikenne oikein ja muutat pöhinän sisällön ympärillä tuloiksi. Viimeistään nyt on aika miettiä asiakkaan polkua ja hyvin toimivan myyntisuppilon rakentamista. Varmista, että mahdollinen asiakas ohjautuu luonnollisesti sisältösi parista vaikkapa sähköpostilistalle tai jopa ostamaan.

Koneistosi asiakkaiden saamiseksi on nyt valmis – jos sen pyörittäminen tuntuu raskaalta, saadessasi asiakkaita sinulla on tuloja ja voit myös ulkoistaa markkinointityötä ja sisällöntuotantoa. Voit myös tehdä maksullista markkinointia tuloksellisesti, kun myyntikoneistosi on muuten kunnossa.

 

Blogi englanniksi

Merja Rossi-Lindholm

Keskityn auttamaan yrittäjiä menestymään kansainvälisesti englanninkielisillä blogeilla ja muulla sisältömarkkinoinnilla sekä asiakaslähtöisellä ajattelulla. Uskon kestävän menestyksen tulevan timanttisen sisällön ja rehellisen tekemisen sekä suunnitelmallisuuden kautta.

Olen kääntäjä ja sisällöntuottaja, mutta kokeilen myös eri yhteyksissä kansainvälisesti käytettyjä markkinoinnin, sisällön sekä hakukoneoptimoinnin keinoja, jotta voin tuoda niistä toimivimmat asiakkaideni ja muiden suomalaisten bloggaajien käyttöön. Sinun ei tarvitse ostaa minulta mitään ja maksuttomat sisällöt ovat käytössäsi ilman mitään velvoitteita. Jos kuitenkin haluat eteenpäin nopeammin, löydät sivustolta myös palveluja ja tuotteita. Saat minut kiinni sähköpostitse osoitteesta [email protected] .

Työkaluja yrittäjälle

Oppaasi englanninkielen prepositioihin

Englanninkielen prepositiot esimerkkilauseineen sekä suomennoksineen aihealueittain luokiteltuna.

Opas helpottaa työtäsi, sillä voit helposti tarkistaa siitä oikean preposition.

Blogisisältöpaketti

Konsultaatio sisällöstä ja tavoitteista (Skype tai sähköposti)

Sisällön kirjoittaminen englanniksi (paketti sisältää 10 blogikirjoitusta, eli hyvän pohjan englanninkieliselle blogille).

Perustason hakukoneoptimointi

Tarvittaessa blogikirjoituksen kuvitus kuvapankin kuvin

Kansainvälisen sivuston aloituspaketti

Verkkotunnuksen (.com) rekisteröinti ja hosting vuodeksi

WordPress -sivuston ja blogin asentaminen sekä ulkomuodon perusmuokkaus

Sivuston englanninkieliset tekstit (4 sivua, voi sisältää myyntisivun tai pienen ”lead magnet” tuotteen)

Sähköpostilistan perustaminen ja liittäminen sivustoon

 

Voit varata minikonsultaation kalenteristani

Kun haluat kysyä esimerkiksi lisää neuvoja tai tietoa palveluista, varaa aika ja täytä kysely.

Toimitko ainoastaan suomeksi? Lisään pian sivustolle tietoa kumppaneista, jotka voivat auttaa sinua tehokkaammin!

Liity sähköpostilistalle ja saat ilmoituksen kurssin aukeamisesta

Listan kautta lähetän vinkkejä ja tietoa liittyen kansainvälistymiseen, markkinointiin sekä englanninkieleen. Voit poistua listalta milloin vain haluat jokaisessa viestissä olevan linkin kautta. Lisätietoa tietosuojasta rekisteriselosteesta.

Kiitos, tarkista nyt vahvistusviesti sähköpostistasi!

Share This