Valitse sivu

Kaaoksesta selkeään suunnitelmaan ja hallittuun menestykseen

Englanniksi bloggaaminen kuulostaa helpolta. Usein todellisuus iskee kuitenkin kylmästi vastaan jo heti alussa: kilpailetkin miljoonien muiden bloggaajien kanssa, jopa ammattilaistiimejä vastaan. Kuinka ihmeessä erotut tuosta massasta lukijan silmissä tai edes nouset näkyväksi?

Menestys on kuitenkin täysin mahdollista ja siihen on olemassa konkreettisia keinoja.

Olen itse tuskaillut sekä oman ensimmäisen blogini menestyksen kanssa, että nähnyt kuinka oikeilla työkaluilla voi kasvattaa blogeja paljon parempiin tuloksiin. Tarvitset työkalupakkiisi uusia työkaluja sekä aikaa ja halua menestyä.

Alta löydät viisi askelta, joita noudattamalla onnistut!

1. Rajaa kansainvälinen yleisösi ja kohdenna sisältösi

 

Kansainvälinen potentiaalinen yleisö on miljoonia ja taas miljoonia ihmisiä, jotka ovat kaikki kiinnostuneita hieman eri asioista. Kuinka sitten saat enemmän näkyvyyttä ja sitoutuneita lukijoita kansainväliselle blogillesi? Kohdeyleisöä rajaamalla, kohdentamalla blogisi sisällön juuri heille ja auttamalla heitä ratkaisemaan ongelmia.

Jotta lukija palaa blogiisi, sen sisällöstä on löydyttävä sellaisia asioita, joihin hän kaipaa apua yhä uudelleen tai jotka kiinnostavat häntä yhä uudelleen.

Englanniksi kirjoittaminen on tässä oikeastaan juuri päinvastainen etu kuin voisi olettaa. Etu ei ole siinä, että massasta löytyy varmasti yksi lukija, joka haluaa lukea kaikista aiheista maan ja taivaan väliltä samasta blogista. Suurin etu kansainvälistymisessä on se, että massasta löytyy useampi ihminen, joka on kiinnostunut juuri sinun rajatusta aihealueestasi ja palaa innolla lukemaan blogiasi siksi uudestaan ja uudestaan!

2. Valitse sinulle parhaiten sopivat kanavat, joiden kautta tuot liikennettä blogiisi

 

Oletko ehkä joskus tehnyt samoin kuin minä ja lukenut tietorikkaita upeita oppaita sisällöntuotannosta ja bloggaamisesta kunnes voisit romahtaa työmäärän alle? Facebook sivu ja ryhmät, Instagram sekä Instagram story, Pinterest, Twitter, Youtube, Snapchat, sähköpostilista, liidimagneetit, …ja blogiakin pitäisi ehtiä kirjoittaa ja kuvittaa.

Kyllä, monessa kanavassa voi jakaa saman tyyppistä sisältöä jokaisesta postauksesta. Mutta tiedätkin ehkä, että välttämättä ei riitä pelkästään sisällön julkaiseminen tai uusista kirjoituksista maininta. Suosittelen lämpimästi, että valitsetkin alkuun juuri blogillesi sopivan yhden kanavan, jonka kautta lähdet rakentamaan liikennettä. Kun pääset yhden kanssa hyvään vauhtiin ja julkaiset säännöllisesti, on huomattavasti helpompi alkaa kokeilla ja kasvattaa toista.

3. Aloita: brändää blogisi ja kirjoita ensimmäiset 5-10 blogiartikkelia sekä niihin liittyvä muu sisältö

 

Tärkeämpää kuin kaiken saaminen täydellisesti kohdalleen blogisi kanssa on aloittaa. Et tule heti ensimmäisenä päivänä saamaan blogillesi satojen tuhansien lukijoiden yleisöä ja vain kokemuksella voit todella kehittää sitä oikeaan suuntaan tietäen, mikä toimii sinun kohdeyleisöllesi.

Jos sinulla on jo blogi, mieti vastaako sen brändi ja sisältö sitä, mitä haluat blogiltasi nyt. Oletko tavoittanut blogille asettamasi tavoitteet? Voiko blogia muokata vai pitäisikö aloittaa puhtaalta pöydältä?

Jos taas aloitat kansainvälistä blogia suomenkielisen blogisi oheen, mieti onko kaksikielisyys sivustollesi etu? Kun englanninkielinen lukija tulee blogiisi, tunteeko hän tulleensa oikeaan paikkaan vai näkeekö hän esimerkiksi paljon suomenkielistä tekstiä? Miten hyödyt näiden kahden yhdistämisestä ja miten siitä hyötyy lukijasi? Voisitko antaa paremman kokemuksen lukijoillesi erottamalla blogisi vai antaako se brändistäsi yhtenäisemmän kuvan?

Psst…voit ilmoittautua odotuslistalle maksuttomalle 5 päivää kestävälle minikurssille, jonka aikana saat konkreettista apua tässä askeleessa, paina vain ”Haluan apua” -painiketta alta!

4. Julkaise ja jaa sisältöä säännöllisesti

 

Sekä lukijoiden, että näkyvyyden kannalta on tärkeää, että aloitettuasi julkaiset sisältöä säännöllisesti ja käytät niitä kanavia, jotka olet aloittanut. Tiestikö, että esimerkiksi instagramissa näkyvyytesi muille paranee, kun julkaiset säännöllisesti?

Kun olet saanut hieman yleisöä, he odottavat innolla uutta sisältöä. Moni yli puoli miljoonaa lukijaa kuukaudessa saava bloggaaja kehottaa julkaisemaan blogissakin sisältöä joka päivä yleisöä kasvattaaksesi, mutta heillä on poikkeuksetta blogin ympärille rakennettuna tiimi ja yritys.

Pidä tavoitteet realistisina, sillä pelkkä julkaiseminen usein ei tuo lukijoita. Myös sisällön laadulla on väliä.

5. Valitse mihin keskityt ensin ja suunnittele

 

Yllättävin asia, mitä olen oppinut kansainvälisestä toiminnasta on, että asiat muuttuvat nopeasti ja on lähes mahdotonta tietää, mihin kannattaa laittaa energiansa kolmen tai kuuden kuukauden kuluttua. Siksi en suosittele suunnittelemaan vaikkapa koko vuoden sisältöä kerralla ilman mitään joustavuutta.

Suosittelen lämpimästi, että valitset aluksi vain yhden projektin ja tavoitteen, maksimissaan kaksi keskikokoista tavoitetta. Suunnittele seuraavat 90 päivää siten, että voit niiden aikana saavuttaa tavoitteesi. Tämäkin sivusto ja blogi ovat tuollaisen päätöksen tulosta.

Säästät itseltäsi hurjasti energiaa, huolta ja kaaosta, jos aloitat heti julkaisusuunnitelman käyttämisen ja suunnittelet kalenteriisi mitä työtä tarvitaan, jotta se toteutuu. Jos voit antaa jotakin muiden tehtäväksi tai automatisoida osan työstä, se kannattaa tehdä heti. Jätä pois kaikki, mikä ei ole välttämätöntä juuri nyt. Rajoita myös sosiaalisessa mediassa käyttämäsi aika.

Blogi englanniksi

Merja Rossi-Lindholm

Keskityn auttamaan bloggaajia ja yrittäjiä menestymään kansainvälisesti englanninkielisillä blogeilla ja muulla sisältömarkkinoinnilla. Uskon kestävän menestyksen tulevan timanttisen sisällön ja rehellisen tekemisen sekä suunnitelmallisuuden kautta.

Olen kääntäjä ja sisällöntuottaja, mutta kokeilen myös eri yhteyksissä kansainvälisesti käytettyjä markkinoinnin, sisällön sekä hakukoneoptimoinnin keinoja, jotta voin tuoda niistä toimivimmat asiakkaideni ja muiden suomalaisten bloggaajien käyttöön. Sinun ei tarvitse ostaa minulta mitään ja maksuttomat sisällöt ovat käytössäsi ilman mitään velvoitteita. Jos kuitenkin haluat eteenpäin nopeammin, löydät sivustolta myös palveluja ja tuotteita. Saat minut kiinni sähköpostitse osoitteesta [email protected] .

Työkaluja bloggaajalle

Oppaasi englanninkielen prepositioihin

Englanninkielen prepositiot esimerkkilauseineen sekä suomennoksineen aihealueittain luokiteltuna.

Opas helpottaa työtäsi, sillä voit helposti tarkistaa siitä oikean preposition sekä sen käyttötarkoitukset.

Oppaasi englanninkielen sanontoihin

Englanninkielen sanontoja ja ilmaisuja helposti yhdessä paikassa suomennoksineen tai selityksineen.

Vältät ikävät virheet, jotka hämmentävät kansainvälistä lukijaa sekä kirjoitat nopeammin.

Tarvitsetko blogikäännöksiä tai editointia?

Verkkokaupasta löydät kielipalveluita kuten käännöspaketteja tai jutellaan lisää vaikkapa konsultaatiossa.

Bloggaatko suomeksi? Lisään pian tietoa yhteistyökumppaneistani, joista on sinulle enemmän apua!

Samalla liityt sähköpostilistalle, jonka kautta saat tietoa ja vinkkejä kansainvälistymiseen, englanninkieleen sekä markkinointiin liittyen. Lisätietoa tietosuojasta saat rekisteriselosteesta.

Kiitos, tarkista nyt vahvistusviesti sähköpostistasi!

Samalla liityt sähköpostilistalle, jonka kautta saat tietoa ja vinkkejä kansainvälistymiseen, englanninkieleen sekä markkinointiin liittyen. Voit poistua listalta milloin vain haluat jokaisessa viestissä olevan linkin kautta. Lisätietoa tietosuojasta rekisteriselosteesta.

Kiitos, tarkista nyt vahvistusviesti sähköpostistasi!

Liity sähköpostilistalle ja saat ilmoituksen kurssin aukeamisesta

Listan kautta lähetän vinkkejä ja tietoa liittyen kansainvälistymiseen, markkinointiin sekä englanninkieleen. Voit poistua listalta milloin vain haluat jokaisessa viestissä olevan linkin kautta. Lisätietoa tietosuojasta rekisteriselosteesta.

Kiitos, katso nyt vahvistusviesti sähköpostistasi!

Share This